Doplňky zpříjemňující hostův pobyt

V cestovním ruchu je doplněk či tzv. amenita (z anglického amenity) přírodní nebo lidmi vytvořená vlastnost prostředí, která v lidech zanechá příjemný zážitek a tím činí dané místo přitažlivějším. V osobní letecké dopravě a v ubytovacích provozech jsou to pozornosti zpříjemňující hostův pobyt.

Typickými doplňky jsou například klapky na oči usnadňující spaní při denním světle, hřebínek, kartáček a pasta na zuby, holicí strojek a krém na holení.

Vývoj v čase

Dříve se některé ubytovací provozy přímo předháněly v množství a kvalitě takovýchto doplňků. Jejich cena pak tvořila nezanedbatelné procento nákladů. Tato mánie již trochu ochabla, takže se dnes i v relativně drahých hotelech můžete setkat například s nízkonákladovým dávkovačem mýdla.

Ukázalo se totiž, že většina hostů (hlavně ženy) mají své vlastní mýdlo, šampony, žínku, apod. Tudíž, všechny ty atraktivně balené pozornosti podniku označené jménem a logem hotelu, jsou více jakýmsi suvenýrem a marketingovým prostředkem, než praktickou věcí.

Krátce po sametové revoluci, kdy tyto doplňky byly u nás ještě něco neznámého, jsem je v Česku rozdával mým známým. Potom ale přišla bída na kozáky.

Obsazenost hotelů klesla pod přijatelnou hranici a to hlavně u drahých hotelů, které tyto doplňky nabízejí. Hotely začaly na doplňcích šetřit a ty nejzoufalejší je začaly rozdávat bez jména a znaku podniku. Tím sice trochu snížily své náklady, ale zároveň přišly o svou hlavní přednost – marketing a propagace svého jména.

Dalším krokem bylo nahrazování balených mýdel a šamponů dávkovači umístěnými nad vanu, do sprchy a nad umyvadlo. Ukázalo se, že i hosté v drahých hotelech toto rozhodnutí přijali kladně.

Současný stav

Americké letecké společnosti podávají dnes méně jídla než kdysi. Na některých krátký tratích jídlo zdarma nedávají již vůbec. Takže si cestující jídlo musí platit. Kolik to bude v budoucnu není ještě pevně rozhodnuto, ale zatím se platí 5 € za snídani, 8 € za oběd a 12 € za večeři.

Zřejmě není daleko doba, kdy se bude v hotelu ložní prádlo při delším pobytu hosta vyměňovat jen na požádání, nebo jen jednou za týden.

Hotelové doplňky a služby

Luxusní hotely pod hlavičkou doplňků nabízejí a patřičně inzerují celou řadu služeb, jako například přípravu pokoje před spaním zahrnující:

  • vyprázdnění odpadových košů,
  • doplnění ledu,
  • zatažení žaluzií,
  • rozestlání postelí,
  • nastavení radia na stanici s příjemnou hudbou,
  • přeložení koupacích plášťů přes postele,
  • přiložení (hotelových) pantoflí k posteli.

Některé hotely pod jejich doplňky uvádí i jiné služby, což je víceméně jen marketingový tah. Těmito placenými službami mohou být například:

  • místní mapy a jízdní řády veřejné dopravy,
  • prodejna suvenýrů,
  • možnost rybaření,
  • potápění,
  • půjčování lodí,
  • túry s průvodcem,
  • praní prádla a čištění oděvů,
  • půjčování lehátek a osušek u bazénu nebo na pláži,
  • denní tisk do pokoje případně k disposici v hotelové hale,
  • připojení k internetu,
  • žehlička na kalhoty,
  • kávovar,
  • servis na pokoji.