Michael Klíma na téma restaurace a servismenuobědy8. ledna 2010

Pracovní a firemní obědy

V Česku byla v době socialismu pracovním obědům (anglicky business lunch) věnována mimořádná pozornost, protože tehdy bylo jídlo a pití hlavním předmětem.

sharehttps://www.hostovka.cz/pracovni_obedy?usp=sharing Sdílet na facebooku

Pod pojmem businessman si dříve každý představoval cizince, který neví co s penězi, a kterému se od nich muselo nějak odpomoct. Moc se o tom nemluví, ale množství jídel a hlavně alkohol podávaný při těchto příležitostech měl přispět ke snadnějšímu jednání se západními partnery. Proto se podával vždy v neomezeném množství.

Dnes si ale většina inteligentních západních podnikatelů jednak hlídá svoji dietu přísněji než kdokoliv jiný, a navíc nechtějí utrácet drahocenný čas několikahodinovými obědy. Popisy okázalých pracovních obědů, při kterých se podává spousta koktejlů, steaků, těžkých vín a sytých moučníků, jsou pohádky z tisíce a jedné noci.

Při popisu tvorby jídelních lístků jsem doporučoval, že pokud se jedná o malou skupinu, tak je speciální menu pro pracovní obědy zbytečné.

Pokud do vaší restaurace přichází ojedinělé skupiny za účelem oběda a zároveň pracovní porady, tak bych si tím vůbec nelámal hlavu. Nechal bych na obsluhujících, aby jim z normálního jídelního lístku doporučili jídla, která jsou snadno a rychle upravitelná.

VIP podnikatelské kluby

Pokud chceme hovořit o vlivu dobrého jídla a pití na obchodní jednání, tak se zde stojí za to zmínit o VIP podnikatelských klubech (anglicky VIP Business Clubs. Na podporu uzavření velkých obchodních transakcí se k jídlu a pití ještě dodává „šťáva“ v podobě obsluhy nahoře bez.

Přestože jsou tyto kluby kritizovány kdekým, tak v západním světě rostou jako houby po dešti. Nepochybuji tedy o tom, že i v České republice podobné kluby vzniknou. Češi, jak je znám, jsou papežtější než papež, a musí každého přetrumfnout. Obávám se proto, že u nás servírky nebudou jen nahoře bez.

Pracovní porady

Myslel jsem si, že v Americe i v Česku je další možnost, jak přilákat do restaurace větší skupiny ke konzumaci jídel a nápojů při pracovních poradách. To jest nabídnout jim oddělené místnosti pro pracovní porady včetně jídla a pití…

Dokonce jsem si myslel, že by v takovém případě bylo dobré mít seznam firem, které by mohly být potenciálními zákazníky a poslat jim takovou nabídku, kterou by nemohly odmítnout. A to je ale ten okamžik, kdy musíte mít při ruce několik variant jídelních lístků.

Další způsob, jak přilákat podnikatele, pro které je rozhodujícím faktorem čas, je tzv. grazing.

Grazing

Grazing se dá do češtiny přeložit jako pastva nebo krmení. Je to název konceptu v současné americké gastronomii, při kterém restaurační řetězce nabízejí mladé klientele výběr malých porcí populárních jídel k „nakrmení“ nebo k ukojení hladu.

Tyto podniky nabízejí jak sendviče, plněné bramborové slupky nebo smažená kuřecí křidélka.