Michael Klíma na témairestaurace a servis26. ledna 2007

Proč nechodí lidé do restaurací

Na stránkách www.cestovní-ruch.cz proběhla v těchto dnech docela zajímavá diskuse na článek uveřejněný v časopise AHA který jsem já ohodnotil jako LATRINE NACHRICHTEN a do které jsem se také zapojil.

  • i
  • i
  • i
  • ihttps://www.hostovka.cz/proc_lide_nechodi_do_restauraci?usp=sharing

U té příležitosti jsem si uvědomil, že musím něco dodat k mému článku PROČ CHODÍ LIDÉ DO RESTARACÍ.

Úvodem bych znovu chtěl zdůraznit, že to co já kde píši musíte brát s reservou. Jednak se nedá říci, že mám vždy pravdu a také to, že to jsou vždy jen mé subjektivní názory. Někdo má rád vdolky a jiný zase holky, no a já naštěstí mám rád obojí, ale ani jedno ani druhé bych nechtěl někomu vnucovat.

V jednom vás ale musím ubezpečit, a to je, že studium Hostovky by vás od návštěv restauraci nemělo odradit ba právě naopak.

Já jak víte kritizuji to naše pohostinství více než je zdrávo, ale věřte mi že je to jen proto, že mi jeho úroveň leží stejně na srdci jako vám.

V té zmíněné diskusi se mluví více o cenách jídel než o jejich kvalitě nebo jejich odborné přípravě a podávání, a já jsem si uvědomil, že bych se o můj názor na ty české ceny a o způsobu jejich tvorby měl s vámi také podělit.

Také jsem si uvědomil, že jsem u různých příležitostí napsal proč chodí lidé do restaurací, ale ještě nikdy jsem nenapsal co si já myslím o tom proč někteří lidé do restaurací nechodí.

Není to sice nějaký kvalifikovaný průzkum, ale podle mě někteří lidé do restaurací nechodí proto, že:

  • mají rádi domácí stravu
  • jejich domácí strava je lepší než ta restaurační
  • v restauraci byli mnohdy zklamáni
  • necítí se dobře mezi lidmi
  • nechtějí se pro návštěvu restaurace oblékat
  • většinu restauračních jídel neznají
  • neumí si vybrat z jídelního lístku
  • stydí se zeptat a nechat si poradit
  • neumí některá jídla jíst
  • v jejich okolí není žádná restaurace která by stála za návštěvu

Toto je jen několik důvodů které mně zrovna napadá, ale je jich o mnoho více a každý zřejmě má své opodstatnění, ale účel Hostovky je své studenty vychovat natolik, aby tyto zábrany neměli.

Já jsem se ale již také několikrát zmínil o tom, že v pohostinství je to všechno jen o penězích a o cenách to je v mnoha případech hlavní důvod proč někteří lidé do restaurací nechodí.

Ono se o tom veřejně z nějakého důvodu nemluví, ale někteří lidé z nějakého důvodu na návštěvy restaurací skutečně nemají, ale to nemůže být důvod k tomu, abychom všechny restaurace zavřeli.

Připouštím že ceny v některých těch rádoby luxusních restauracích jsou neúměrně vysoké ale ty jsou potřeba k odčerpání peněz těch snobů nebo naivních cizinců.

Nicméně u těchto restaurací a jiných drahých restaurací (alespoň ne u všech) se nadá říci, že je ty vysoké ceny byly vždy vědomé šizení hostů.

Je to hlavně z naprosté neznalosti tvorby cen a proto, ty ceny opisují jeden od druhého nebo je střílí od boku podle oka do potoka, ale tím pádem mají neopodstatněně vysoké zisky.

Z praxe ale víme, že i přes ty vysoké ceny některé restaurace zkrachovaly.

Pes je totiž zakopaný v tom, že jen málokdo rozumí cenotvorbě nebo kalkulacím, takže někteří restauratéři ani nevědí kolik na kterém jídle vydělávají či prodělávají.

Já vás na těchto stránkách cenotvorbu učit nebudu protože na to jsou v Česku jiní machři, ale jako studenti Hostovky byste měli vědět, z čeho cena jídla nebo pití sestává což je v zásadě jednoduché.

Cena jídla v zásadě je hodnota potravin + provozní náklady + přidaná hodnota + požadovaný hrubý zisk.

Bylo by ale mylné, kdybychom se domnívali, že ten hrubý zisk je jen pro uspokojení potřeb podnikatele. Tak jednoduché to zase není.

V komerčním pohostinství při tržním hospodářství se zasloužený zisk dá získat jedině tvrdou a poctivou prací, odbornými znalostmi, a v prvé řadě uspokojováním potřeb a přání hostů bez kterých pohostinství by nebylo pohostinství.

Podnikatel nevytváří hodnoty jen pro uspokojení vlastních, ať již morální nebo hmotných potřeb. Podnikatel má více méně povinnost vytvářet nadhodnoty jednak pro placení závazků svým dodavatelům a věřitelům, pro vyplácení mezd svým zaměstnancům a v neposlední řadě musí přispívat do společné pokladny, tj. tvořit národní důchod tak zvanou daní z přidané hodnoty.

Tudíž při vaši příští návštěvě některé restaurace se spíše snažte odhadnout kolik v té ceně je za tu přidanou hodnotu, což může být i vybavení restaurace a celková ambiánce a neunáhlujte se v tom abyste domnívali, že vás vyloženě šidí.

No, a když na některou restauraci nemáte, tak tam prostě nechoďte.

Příbuzné články

Service charge
29. září 2011
irestaurace a servis
Service charge
V oddělení otázek mi jeden čtenář položil velice zajímavou otázku co je servis charge, kterou se zabývají odborníci v pohostinství téměř na celém světě, a kterou se ještě nikomu nepodařilo vyřešit.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/service_charge?usp=sharing
Service charge, /service_charge
Práva hosta
12. února 2008
irestaurace a servis
Práva hosta
Výňatek z manuálu Servisu konceptu STEAKGRILL. Ochranu hosta povinnosti podnikatele a práva hosta specifikuje, zákon na ochranu spotřebitele ale dá se to vyjádřit našim sloganem:
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/prava_hosta?usp=sharing
Práva hosta, /prava_hosta
Dress Code
18. ledna 2008
irestaurace a servis
Dress Code
Na stránkách www.gastronews.cz, které jsou považovány za jakési odborné stránky v oboru pohostinství, v červnu 2006 proběhla diskuse na základě otázky pana Borůvky zda vedoucí restauace má právo požadovat od zaměsnance v kuchyni aby nosil ponožky. □
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/dress_code?usp=sharing
Dress Code, /dress_code
Split Checks
4. ledna 2008
irestaurace a servis
Split Checks
Říká se tomu také individual checks, a česky se tomu říká indviduální účtenky.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/split_checks?usp=sharing
Split Checks, /split_checks
Raison d´etre Steakgrillu
2. ledna 2008
irestaurace a servis
Raison d´etre Steakgrillu
For immediate release! Raison d´etre nového českého restauračního konceptu STEAKGRILL©
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/raison_detre_steakgrillu?usp=sharing
Raison d´etre Steakgrillu, /raison_detre_steakgrillu
Používání klubových talířů
5. července 2007
irestaurace a servis
Používání klubových talířů
Klubové talíře jsou velké, kulaté ozdobné porcelánové, kovové, stříbrné, nebo dokonce i dřevěné talíře o průměru 30 až 33 cm. Dávají se na každé místo u stolu místo prostírání. Klubové talíře pocházejí z anglického base plates nebo service plates a ve světě jsou známy jako Platzteller (německy) anebo také Assiette de présentation (francouzsky).
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/klubove_talire?usp=sharing
Používání klubových talířů, /klubove_talire
Proč nechodí lidé do restaurací
26. ledna 2007
irestaurace a servis
Proč nechodí lidé do restaurací
Na stránkách www.cestovní-ruch.cz proběhla v těchto dnech docela zajímavá diskuse na článek uveřejněný v časopise AHA který jsem já ohodnotil jako LATRINE NACHRICHTEN a do které jsem se také zapojil.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/proc_lide_nechodi_do_restauraci?usp=sharing
Proč nechodí lidé do restaurací, /proc_lide_nechodi_do_restauraci
Proč chodí lidé do restaurací
21. ledna 2007
irestaurace a servis
Proč chodí lidé do restaurací
Při běžné povrchní konverzaci lidé nejčastěji hovoří o politice, sportu, o sexu a o jídle, i když ne zrovna v tomto pořadí.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/proc_lide_chodi_do_restauraci?usp=sharing
Proč chodí lidé do restaurací, /proc_lide_chodi_do_restauraci
Přání a nároky sofistikovaných hostů
31. března 2006
irestaurace a servis
Přání a nároky sofistikovaných hostů
Kvalitní jídla a nápoje nejsou to jediné co uspokojí nároky současné klientely. Sofistikovaný host EU očekává také kvalitní služby a servis.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/prani_a_naroky_hostu?usp=sharing
Přání a nároky sofistikovaných hostů, /prani_a_naroky_hostu
Reservace
13. března 2006
irestaurace a servis
Reservace
Jako sofistikovaní hosté nebo jako studenti Hostovky byste také měli vědět, jak, kdy a proč si dělat v restauracích reservaci.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/reservace?usp=sharing
Reservace, /reservace
Rezervace a čekání na stůl
13. března 2006
irestaurace a servis
Rezervace a čekání na stůl
Rezervace stolů není ve všech restauracích běžná. Restaurace, ve kterých je rezervace nutná, obsazují stoly většinou dvakrát za večer (anglicky double sitting). Proto se musíte rozhodnout, na kdy si stůl rezervovat.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/cekani_na_stul?usp=sharing
Rezervace a čekání na stůl, /cekani_na_stul
Kritika a pochvaly
15. listopadu 2005
irestaurace a servis
Kritika a pochvaly
Jako studenti Hostovky byste měli vědět, že máte morální povinnost poukázat na nedostatky v jídle a servisu protože někdy naši pracovníci, pokud nejsou absolventy některé z těch našich četných hotelových škol, ani nevědí že nějakou chybu dělají.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kritika_a_pochvaly?usp=sharing
Kritika a pochvaly, /kritika_a_pochvaly
Valet parking
3. listopadu 2005
irestaurace a servis
Valet parking
Valet v angličtině znamená sluha nebo komorník. Valet parking v pohostinství je parkování vašeho vozu zaměstnancem hotelu nebo restaurace.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/valet_parking?usp=sharing
Valet parking, /valet_parking
Host
23. října 2005
irestaurace a servis
Host
Host je prostě někdo, bez koho pohostinství nemůže vůbec existovat, ale někteří čeští i slovenští hoteliéři a restauratéři si tuto skutečnoat neuvědomují.
Host, /host
Co hosté nemají rádi
22. října 2005
irestaurace a servis
Co hosté nemají rádi
Toho co hosté nemají rádi je nekonečná řada. Je to do jisté míry dáno sofistikovaností hosta, neboli tím zda ví co mu vlastně patří, což bohužel dnes málo našich hostů ví.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/ce_hoste_nemaji_radi?usp=sharing
Co hosté nemají rádi, /ce_hoste_nemaji_radi
Šéfkuchařův stůl
19. dubna 2009
irestaurace a servisiFrancie
Šéfkuchařův stůl
Šéfkuchařův stůl je anglicky nazýván jako chef‘s table. V některých restauracích a hotelech ve Francii bylo, a doufám že je ještě zvykem, že před zahájením provozu všichni kuchaři, společně s šéfkuchařem, zasednou ke stolu prostřenému bílým ubrusem a společně obědvají.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/chefs_table?usp=sharing
Šéfkuchařův stůl, /chefs_table
Drůbeží garnitura Agnès Sorel
3. července 2005
irestaurace a servisiomáčka
Drůbeží garnitura Agnès Sorel
Agnès Sorel (1410–1450) byla milenka francouzského krále Karla VII. Měla významný vliv na krále a snažila o snížení bídy a mizérie v zemi. Je po ní pojmenována garnitura (soubor jídel a doplňků) pro drůbež a jateční masa.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/agnes_sorel?usp=sharing
Drůbeží garnitura Agnès Sorel, /agnes_sorel
Příběh restaurace Bakery
6. února 2007
irestaurace a servisihistorkaiAmerika
Příběh restaurace Bakery
Podle všech pouček o podnikání v pohostinství je jednou ze základních podmínek úspěšného provozování restaurace lokalita. Nicméně doslova učebnicovým příkladem, že atmosféra a ambiance je důležitější podmínkou při provozování restaurace než lokalita, byl můj velmi dobrý a milý přítel pan Louis Szathmary.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/bakery?usp=sharing
Příběh restaurace Bakery, /bakery
Barbecue
10. května 2009
irestaurace a servisigrilováníimasoiAmerikaiFrancie
Barbecue
Barbecue je vlastně grilování masa, které se potírá speciální omáčkou. Barbecue se dělí na suché brazilské barbecue a americké barbecue.
Barbecue, /bbq
Pracovní a firemní obědy
8. ledna 2010
irestaurace a servisimenuiobědyipodnikáníigrazingijídelní lístek
Pracovní a firemní obědy
V Česku byla v době socialismu pracovním obědům (anglicky business lunch) věnována mimořádná pozornost, protože tehdy bylo jídlo a pití hlavním předmětem.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/pracovni_obedy?usp=sharing
Pracovní a firemní obědy, /pracovni_obedy