Michael Klíma na témairestaurace a servis4. ledna 2008

Split Checks

Říká se tomu také individual checks, a česky se tomu říká indviduální účtenky.

  • i
  • i
  • i
  • ihttps://www.hostovka.cz/split_checks?usp=sharing

Ten název mého příspěvku jsem ale napsal anglicky protože to jednak zní zajímavě a také proto abyste to znali pokud někde v anglicky mluvící zemi přijdete do restaurace s větší společností a každý si bude chtít platit za své.

V Americe například se s tím setkáte velmi často, že třeba 5 až 10 zaměsnanců jedné knaceláře jdou společně na oběd a že to objedná jeden člověk na své jméno a ale každý si platí své, čemuž se říká "buy your own".

Je ale dobře když toto obsluhujicímu oznámíte předem, protože následně rozpočítávat útratu 15 lidí je bolehlav. Pokud by měli všichni přibliženě stejná jídla a nápoje a pokud nejsou malicherní, tak k té útratě připočtou spropitné, vydělí to 15 a jak Němci říkají: "Ales is im Butter".

V česku jak vím to někteří účtujicí číšníci neměli rádi, ale já jsem také kdysi dělal vrchního a musím říci, že mi to nikdy nevadilo a to bylo v dobách kdy se to musele počítat ručně, z hlavy, bez kalkulaček a pokud možno rychle.

L.H. zřrejmě studentka hostovky mi napsala, že chodí často na setkání s 15-25 přáteli a jelikož jim nechtějí vystavovat individuální účtenky, že často dochází při placení k nesrovnalostem.

L.H. píše:"Servírka často dělá čárky u piv, které teprve objednáváme a není v našich silách uhlídat sestli tato piva potom donese. To bych musela mít u účtenky policajta, ale já jsme se tam přišla také pobavit a ne neustále hlídat".

Dále L.H. píše, že by ji zajímalo, jestli jako host má nárok na samostatnou účtenku a jestli ji personál musí vystavit a končí tím, že by ji zajímal můj názor.

L.H. se sice podepsala svým plným jménem a přidala svoji e-mailovou adresu, ale já se jí a všem kteří mi píši podobné dotazy nebo kteří se semnou dělí o své špatné zkušenosti s našim pohostinstvím omluvám, ale na většinu těch e-mailů neodpovídám, pokud si myslím, že má odpověď by nebyla popučením pro větší počet studentů Hostovky.

Také bych chtěl u této příležitosti zdůraznit, že můj názor v mnoha případech nemá moc velkou váhu, protože za ta léta pobytu v zahraničí jsem tak trochu zkažený a mám jiné představy o tom, na co má host pravo než jaké mají někteří obsluhujicí v Česku.

Já, jak jste se na těchto stránkách dočetli jsem autorem nového českého konceptu STEAKGRILL jehož zádkladním krédem je: "Dejte lidem to co chtějí a co jim za jejich peníze patří".

Také jste se asi dočetli, že vyučené zaměsnance v tomto konceptu nediskriminujeme, ale že dáváme přednost nevyučeným protože k tomu aby si to naše krédo pamatovali, žádný doktorát nepotřebují.

Já nejsem tak naivní abych si myslel, že zamětnanci konceptu STEAKGRILL neudělají někdy nějakou chybu, ale podle mého názoru těch chyb je minimálně protože jedním přikázáním náboženství konceptu STEAKGRILL take je: "Nikomu nevěř, ani sobě".

V praxi to znamená, že všichni zaměstnanci, bez ohledu jejich odborného vzdělání či délku předběžné praxe, se musí řídit podnikovými manuály, které jak říkám jsou "idiot proof", neboli že jsou srozumitelné pro každého.

V konceptu STEAKGRILL, přestože to není ještě uzákoněné, používáme elektronickou kontrolní pokladnu takže vystavit učet pro každého hosta není problém, ale přesto v našem manuálu obsluhy je vyúčtování s hosty podrobně popsáno.

Uvádím úryvek z manuálu který se vyúčtováním s skupiny individiálně platících hostů zabývá...

VYÚČTOVÁNÍ SE SKUPINOU INDIVIDUÁLNĚ PLATÍCÍCH HOSTŮ

Účty či pokladní bloky se hostům předkládájí až na požádání. Hosté jsou identifikování podle místa na kterém sedí. Po předložení jednotlivch účtů dá obsluhujicí hostům potřebný čas k překontrolování všech položek.

Následně postupně inkasuje peníze od holstů kteří projeví že jsou k tomu připraveni. Přesto, že se obsluhujicí již během stolování přesvědčil, že je vše v pořádku a že hosté nemají další přání, tak při placeni se opět na to zeptá.

Obsluhujicí v hodnou formou všem hostům poděkuje za jejich návštěvu a požádá je aby se opět brzy vrátili.

Při vracení peněz na větší bankovku podrží inkasujicí tuto bankvku viditelně v levé ruce, pravou rukou vráti hostu napřed mince a potom teprve bankovky a dá hostu možnost si vrácené peníze přepočítat. Potom teprve bankovku kterou host platil uloží do pokladny nebo do kasírtašky.

Dalo by se přdpokládat, že tyto a podobné zásady obsluhy a péče o hosta se naši obsluhujicí naučili na školách na kterch studovali, ale jak vážení studenti vidíte, tak asi nezbude nic jiného než aby si každá restaurace své zaměsnance vychovala podle toho co jejich hosté chtějí a na co mají za své peníze právo.

Příbuzné články

Service charge
29. září 2011
irestaurace a servis
Service charge
V oddělení otázek mi jeden čtenář položil velice zajímavou otázku co je servis charge, kterou se zabývají odborníci v pohostinství téměř na celém světě, a kterou se ještě nikomu nepodařilo vyřešit.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/service_charge?usp=sharing
Service charge, /service_charge
Práva hosta
12. února 2008
irestaurace a servis
Práva hosta
Výňatek z manuálu Servisu konceptu STEAKGRILL. Ochranu hosta povinnosti podnikatele a práva hosta specifikuje, zákon na ochranu spotřebitele ale dá se to vyjádřit našim sloganem:
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/prava_hosta?usp=sharing
Práva hosta, /prava_hosta
Dress Code
18. ledna 2008
irestaurace a servis
Dress Code
Na stránkách www.gastronews.cz, které jsou považovány za jakési odborné stránky v oboru pohostinství, v červnu 2006 proběhla diskuse na základě otázky pana Borůvky zda vedoucí restauace má právo požadovat od zaměsnance v kuchyni aby nosil ponožky. □
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/dress_code?usp=sharing
Dress Code, /dress_code
Split Checks
4. ledna 2008
irestaurace a servis
Split Checks
Říká se tomu také individual checks, a česky se tomu říká indviduální účtenky.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/split_checks?usp=sharing
Split Checks, /split_checks
Raison d´etre Steakgrillu
2. ledna 2008
irestaurace a servis
Raison d´etre Steakgrillu
For immediate release! Raison d´etre nového českého restauračního konceptu STEAKGRILL©
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/raison_detre_steakgrillu?usp=sharing
Raison d´etre Steakgrillu, /raison_detre_steakgrillu
Používání klubových talířů
5. července 2007
irestaurace a servis
Používání klubových talířů
Klubové talíře jsou velké, kulaté ozdobné porcelánové, kovové, stříbrné, nebo dokonce i dřevěné talíře o průměru 30 až 33 cm. Dávají se na každé místo u stolu místo prostírání. Klubové talíře pocházejí z anglického base plates nebo service plates a ve světě jsou známy jako Platzteller (německy) anebo také Assiette de présentation (francouzsky).
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/klubove_talire?usp=sharing
Používání klubových talířů, /klubove_talire
Proč nechodí lidé do restaurací
26. ledna 2007
irestaurace a servis
Proč nechodí lidé do restaurací
Na stránkách www.cestovní-ruch.cz proběhla v těchto dnech docela zajímavá diskuse na článek uveřejněný v časopise AHA který jsem já ohodnotil jako LATRINE NACHRICHTEN a do které jsem se také zapojil.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/proc_lide_nechodi_do_restauraci?usp=sharing
Proč nechodí lidé do restaurací, /proc_lide_nechodi_do_restauraci
Proč chodí lidé do restaurací
21. ledna 2007
irestaurace a servis
Proč chodí lidé do restaurací
Při běžné povrchní konverzaci lidé nejčastěji hovoří o politice, sportu, o sexu a o jídle, i když ne zrovna v tomto pořadí.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/proc_lide_chodi_do_restauraci?usp=sharing
Proč chodí lidé do restaurací, /proc_lide_chodi_do_restauraci
Přání a nároky sofistikovaných hostů
31. března 2006
irestaurace a servis
Přání a nároky sofistikovaných hostů
Kvalitní jídla a nápoje nejsou to jediné co uspokojí nároky současné klientely. Sofistikovaný host EU očekává také kvalitní služby a servis.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/prani_a_naroky_hostu?usp=sharing
Přání a nároky sofistikovaných hostů, /prani_a_naroky_hostu
Reservace
13. března 2006
irestaurace a servis
Reservace
Jako sofistikovaní hosté nebo jako studenti Hostovky byste také měli vědět, jak, kdy a proč si dělat v restauracích reservaci.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/reservace?usp=sharing
Reservace, /reservace
Rezervace a čekání na stůl
13. března 2006
irestaurace a servis
Rezervace a čekání na stůl
Rezervace stolů není ve všech restauracích běžná. Restaurace, ve kterých je rezervace nutná, obsazují stoly většinou dvakrát za večer (anglicky double sitting). Proto se musíte rozhodnout, na kdy si stůl rezervovat.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/cekani_na_stul?usp=sharing
Rezervace a čekání na stůl, /cekani_na_stul
Kritika a pochvaly
15. listopadu 2005
irestaurace a servis
Kritika a pochvaly
Jako studenti Hostovky byste měli vědět, že máte morální povinnost poukázat na nedostatky v jídle a servisu protože někdy naši pracovníci, pokud nejsou absolventy některé z těch našich četných hotelových škol, ani nevědí že nějakou chybu dělají.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kritika_a_pochvaly?usp=sharing
Kritika a pochvaly, /kritika_a_pochvaly
Valet parking
3. listopadu 2005
irestaurace a servis
Valet parking
Valet v angličtině znamená sluha nebo komorník. Valet parking v pohostinství je parkování vašeho vozu zaměstnancem hotelu nebo restaurace.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/valet_parking?usp=sharing
Valet parking, /valet_parking
Host
23. října 2005
irestaurace a servis
Host
Host je prostě někdo, bez koho pohostinství nemůže vůbec existovat, ale někteří čeští i slovenští hoteliéři a restauratéři si tuto skutečnoat neuvědomují.
Host, /host
Co hosté nemají rádi
22. října 2005
irestaurace a servis
Co hosté nemají rádi
Toho co hosté nemají rádi je nekonečná řada. Je to do jisté míry dáno sofistikovaností hosta, neboli tím zda ví co mu vlastně patří, což bohužel dnes málo našich hostů ví.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/ce_hoste_nemaji_radi?usp=sharing
Co hosté nemají rádi, /ce_hoste_nemaji_radi
Šéfkuchařův stůl
19. dubna 2009
irestaurace a servisiFrancie
Šéfkuchařův stůl
Šéfkuchařův stůl je anglicky nazýván jako chef‘s table. V některých restauracích a hotelech ve Francii bylo, a doufám že je ještě zvykem, že před zahájením provozu všichni kuchaři, společně s šéfkuchařem, zasednou ke stolu prostřenému bílým ubrusem a společně obědvají.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/chefs_table?usp=sharing
Šéfkuchařův stůl, /chefs_table
Drůbeží garnitura Agnès Sorel
3. července 2005
irestaurace a servisiomáčka
Drůbeží garnitura Agnès Sorel
Agnès Sorel (1410–1450) byla milenka francouzského krále Karla VII. Měla významný vliv na krále a snažila o snížení bídy a mizérie v zemi. Je po ní pojmenována garnitura (soubor jídel a doplňků) pro drůbež a jateční masa.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/agnes_sorel?usp=sharing
Drůbeží garnitura Agnès Sorel, /agnes_sorel
Příběh restaurace Bakery
6. února 2007
irestaurace a servisihistorkaiAmerika
Příběh restaurace Bakery
Podle všech pouček o podnikání v pohostinství je jednou ze základních podmínek úspěšného provozování restaurace lokalita. Nicméně doslova učebnicovým příkladem, že atmosféra a ambiance je důležitější podmínkou při provozování restaurace než lokalita, byl můj velmi dobrý a milý přítel pan Louis Szathmary.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/bakery?usp=sharing
Příběh restaurace Bakery, /bakery
Barbecue
10. května 2009
irestaurace a servisigrilováníimasoiAmerikaiFrancie
Barbecue
Barbecue je vlastně grilování masa, které se potírá speciální omáčkou. Barbecue se dělí na suché brazilské barbecue a americké barbecue.
Barbecue, /bbq
Pracovní a firemní obědy
8. ledna 2010
irestaurace a servisimenuiobědyipodnikáníigrazingijídelní lístek
Pracovní a firemní obědy
V Česku byla v době socialismu pracovním obědům (anglicky business lunch) věnována mimořádná pozornost, protože tehdy bylo jídlo a pití hlavním předmětem.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/pracovni_obedy?usp=sharing
Pracovní a firemní obědy, /pracovni_obedy