Michael Klíma na témairestaurace a servis31. března 2006

Přání a nároky sofistikovaných hostů

Kvalitní jídla a nápoje nejsou to jediné co uspokojí nároky současné klientely. Sofistikovaný host EU očekává také kvalitní služby a servis.

  • i
  • i
  • i
  • ihttps://www.hostovka.cz/prani_a_naroky_hostu?usp=sharing

Zrovna nedávno, jeden ze čtenářů web stránek www.gastronew.cz který chtěl vyjádřit nesouhlas s mými zásadami mi nevědomky udělal největší kompliment prohlášením, že pro mě není nic dobré.

Ano, pro mě nic není dost dobré a já jsem na to velice pyšný, a jenom doufám, že si někteří adepti našeho překrásného průmyslu si podobné zásady osvojí také.

V Americe bylo několika průzkumy zjištěno, že hlavním důvodem neúspěchu většiny restaurací jsou špatné služby a hlavně neúslužní zaměstnanci.

V České republice tomu není jinak. Velikým nedostatkem v České republice například je, že většina našich zaměstnanců, ať již jsou to kuchaři, číšníci nebo servírky, nenavštěvuje jiné, třeba i konkurenční podniky, aby viděli, jak se věci dělají jinde a to nemluvím o možnosti srovnávání se zahraničím.

Tragedie je, že ve většině případů je to jen proto, že díky přemrštěným cenám v pohostinství a díky jejich malým platům si to nemohou dovolit.

Ale i český hotelový a restaurační personál si musí uvědomit, že bez spokojeného hosta není pohostinství a proto se by se to mělo nějak řešit.

Dejte hostům to co chtějí a to co jim patří!

Já vím, že se opakuji, ale v tom to je. Úroveň pohostinských služeb ve světě je různá a i když se o tom moc nemluví tak je to vše o penězích.

V Americe se říká: "Money talks", neboli že dostanete to za si zaplatíte. V nesčetných fast food restauracích se najíte za 3 nebo 4 dolary, ale na druhé straně najdete restaurace kde dáte za večeři na osobu sto i více dolarů.

A tak to má být. Není totiž tajemstvím, že v Americe si nejsou všichni rovni, a tak to má být. Je sice pravda, že někteří lidé se narodili již bohatí, což ale je i u nás. Je ale také pravda, že někteří lidé jsou z různých důvodů velice chudí, což by být nemělo. Na Ameriku hodně lidí nadává, ale dejte jim přistěhovalecké visum a peníze na cestu a zítra budou v Americe.

V celém západním světě a tudíž i v Americe si personál uvědomuje, že bez spokojeného hosta není pohostinství.

Není žádným tajemstvím, že Amerika je země příležitostí. Když je některá dívka hezká, tak po příjezdu do Ameriky jde do Holywoodu a udělá kariéru, no, a když je ošklivá, tak jde také do Holywoodu, protože ošklivé holky tam potřebují také.

No, a když se hned v Holywoodu neuchytí, tak prostě začne jako servírka. Co k tomu potřebuje? Téměř nic. Ať už je to ta hezká nebo ta ošklivá, tlustá nebo hubená, tak nemusí mít ani hotelovou školu v Česku, ale musí být příjemná, musí se stále usmívat a musí umět tak říkajíce ohnout hřbet. A tak to má být.

České a slovenské pohostinství

České a slovenské pohostinství je čím dále tím více předmětem kritiky a to hlavně domácí klientelou.

Průměrný domácí host si více stěžuje na kvalitu jídla, se kterou se umí ztotožnit, než na špatný servis, na který je po desetiletí zvyklý a který považuje za standard.

Nicméně sofistikovaný host, obzvláště takový který se setkal s lepším servisem při cestách do zahraničí, spokojený ale není. Problém je v tom, že málokterý umí zjištěné nedostatky specifikovat.

Názory cizinců

Lidé se mně mnohdy ptají, jestli znám názory cizinců, kteří se s podmínkami v českých restauracích setkali? Co o tom soudí?

Jsem rád že tuto otázku neomezují jen na Američany. Cestuji totiž téměř po celém světě, a setkávám se s mnoha cizinci kteří navštívili české restaurace, a jako konzultant v pohostinství se jich samozřejmě ptám na jejich názor.

Jak si ale umíte představit, tak tyto názory se různí nejenom podle národnosti, ale i podle jejich zkušenosti a hlavně podle jejich kapsy.

Proto rád slyším názory cizinců kteří mohou srovnávat, a to nejenom se zkušenostmi v jejich zemi, ale i se zkušenostmi s jídlem a servisem v populárních restauracích v jiných zemích.

Ono je v tom totiž jakési umění rozeznat upřímnou objektivní kritiku sofistikovaného hosta, který strávil v česku několik dní během kterých navštívil několik restaurací, a odlišit ji od názoru hosta, který ani doma nenavštěvuje typ restaurací které navštívil během jednodenního pobytu v Česku.

Průmysl pohostinství a cestovního ruchu, jsou dva největší segmenty národního hospodářství všech vyspělých zemí a Česká republika není výjimkou. Úroveň kvality služeb těchto dvou odvětví je ukázkou kulturní vyspělosti každého národa.

Není žádným tajemstvím, že obzvláště úroveň českého pohostinství, které bylo do roku 1948 na evropské špičce, klesla dnes hluboko pod standard předpokládaný u všech členských států EU.

Vstupem České republiky do EU se však českému pohostinství naskýtá příležitost získat zpět svoji prestiž, avšak za cenu velkého úsilí všech zainteresovaných složek které se na úrovni kvality českého pohostinství podílí.

Mezi tyto složky patří hlavně hoteloví a restaurační zaměstnanci, restauratéři a hoteliéři, ale i výrobci a dodavatelé zařízení, potravin; konzultanti, a v neposlední řadě stát a jeho kontrolní orgány, které by na pověsti českého průmyslu pohostinství měly mít eminentní zájem.

Není také žádným tajemstvím že v současné době není žádný standard nebo model kterého by se český pohostinský průmysl mohl držet.

Archaická gastronomická pravidla ve kterých se z nedostatku jiného modelu české pohostinství stále ještě vzhlíží, nemají dnes již platnost ani ve Francii která si osobovala právo standard kvality pohostinství udávat, a která dnes sama hledá svoji novou identitu.

Požadavky EU na gastronomii a kvalitu služeb jsou dnes jiné a český pohostinský průmysl se jim bude muset přizpůsobit.

Moderní evropský host se již nechce přizpůsobovat zastaralým gastronomickým předpisům, evropský sofistikovaný host očekává, že pohostinství ve všech členských státech EU se přizpůsobí jeho přáním a nárokům.

Posláním HOSTOVKY je její studenty naučit rozeznávat rozdíly mezi jejich přáními a nároky.

Příbuzné články

Service charge
29. září 2011
irestaurace a servis
Service charge
V oddělení otázek mi jeden čtenář položil velice zajímavou otázku co je servis charge, kterou se zabývají odborníci v pohostinství téměř na celém světě, a kterou se ještě nikomu nepodařilo vyřešit.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/service_charge?usp=sharing
Service charge, /service_charge
Práva hosta
12. února 2008
irestaurace a servis
Práva hosta
Výňatek z manuálu Servisu konceptu STEAKGRILL. Ochranu hosta povinnosti podnikatele a práva hosta specifikuje, zákon na ochranu spotřebitele ale dá se to vyjádřit našim sloganem:
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/prava_hosta?usp=sharing
Práva hosta, /prava_hosta
Dress Code
18. ledna 2008
irestaurace a servis
Dress Code
Na stránkách www.gastronews.cz, které jsou považovány za jakési odborné stránky v oboru pohostinství, v červnu 2006 proběhla diskuse na základě otázky pana Borůvky zda vedoucí restauace má právo požadovat od zaměsnance v kuchyni aby nosil ponožky. □
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/dress_code?usp=sharing
Dress Code, /dress_code
Split Checks
4. ledna 2008
irestaurace a servis
Split Checks
Říká se tomu také individual checks, a česky se tomu říká indviduální účtenky.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/split_checks?usp=sharing
Split Checks, /split_checks
Raison d´etre Steakgrillu
2. ledna 2008
irestaurace a servis
Raison d´etre Steakgrillu
For immediate release! Raison d´etre nového českého restauračního konceptu STEAKGRILL©
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/raison_detre_steakgrillu?usp=sharing
Raison d´etre Steakgrillu, /raison_detre_steakgrillu
Používání klubových talířů
5. července 2007
irestaurace a servis
Používání klubových talířů
Klubové talíře jsou velké, kulaté ozdobné porcelánové, kovové, stříbrné, nebo dokonce i dřevěné talíře o průměru 30 až 33 cm. Dávají se na každé místo u stolu místo prostírání. Klubové talíře pocházejí z anglického base plates nebo service plates a ve světě jsou známy jako Platzteller (německy) anebo také Assiette de présentation (francouzsky).
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/klubove_talire?usp=sharing
Používání klubových talířů, /klubove_talire
Proč nechodí lidé do restaurací
26. ledna 2007
irestaurace a servis
Proč nechodí lidé do restaurací
Na stránkách www.cestovní-ruch.cz proběhla v těchto dnech docela zajímavá diskuse na článek uveřejněný v časopise AHA který jsem já ohodnotil jako LATRINE NACHRICHTEN a do které jsem se také zapojil.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/proc_lide_nechodi_do_restauraci?usp=sharing
Proč nechodí lidé do restaurací, /proc_lide_nechodi_do_restauraci
Proč chodí lidé do restaurací
21. ledna 2007
irestaurace a servis
Proč chodí lidé do restaurací
Při běžné povrchní konverzaci lidé nejčastěji hovoří o politice, sportu, o sexu a o jídle, i když ne zrovna v tomto pořadí.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/proc_lide_chodi_do_restauraci?usp=sharing
Proč chodí lidé do restaurací, /proc_lide_chodi_do_restauraci
Přání a nároky sofistikovaných hostů
31. března 2006
irestaurace a servis
Přání a nároky sofistikovaných hostů
Kvalitní jídla a nápoje nejsou to jediné co uspokojí nároky současné klientely. Sofistikovaný host EU očekává také kvalitní služby a servis.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/prani_a_naroky_hostu?usp=sharing
Přání a nároky sofistikovaných hostů, /prani_a_naroky_hostu
Reservace
13. března 2006
irestaurace a servis
Reservace
Jako sofistikovaní hosté nebo jako studenti Hostovky byste také měli vědět, jak, kdy a proč si dělat v restauracích reservaci.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/reservace?usp=sharing
Reservace, /reservace
Rezervace a čekání na stůl
13. března 2006
irestaurace a servis
Rezervace a čekání na stůl
Rezervace stolů není ve všech restauracích běžná. Restaurace, ve kterých je rezervace nutná, obsazují stoly většinou dvakrát za večer (anglicky double sitting). Proto se musíte rozhodnout, na kdy si stůl rezervovat.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/cekani_na_stul?usp=sharing
Rezervace a čekání na stůl, /cekani_na_stul
Kritika a pochvaly
15. listopadu 2005
irestaurace a servis
Kritika a pochvaly
Jako studenti Hostovky byste měli vědět, že máte morální povinnost poukázat na nedostatky v jídle a servisu protože někdy naši pracovníci, pokud nejsou absolventy některé z těch našich četných hotelových škol, ani nevědí že nějakou chybu dělají.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kritika_a_pochvaly?usp=sharing
Kritika a pochvaly, /kritika_a_pochvaly
Valet parking
3. listopadu 2005
irestaurace a servis
Valet parking
Valet v angličtině znamená sluha nebo komorník. Valet parking v pohostinství je parkování vašeho vozu zaměstnancem hotelu nebo restaurace.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/valet_parking?usp=sharing
Valet parking, /valet_parking
Host
23. října 2005
irestaurace a servis
Host
Host je prostě někdo, bez koho pohostinství nemůže vůbec existovat, ale někteří čeští i slovenští hoteliéři a restauratéři si tuto skutečnoat neuvědomují.
Host, /host
Co hosté nemají rádi
22. října 2005
irestaurace a servis
Co hosté nemají rádi
Toho co hosté nemají rádi je nekonečná řada. Je to do jisté míry dáno sofistikovaností hosta, neboli tím zda ví co mu vlastně patří, což bohužel dnes málo našich hostů ví.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/ce_hoste_nemaji_radi?usp=sharing
Co hosté nemají rádi, /ce_hoste_nemaji_radi
Šéfkuchařův stůl
19. dubna 2009
irestaurace a servisiFrancie
Šéfkuchařův stůl
Šéfkuchařův stůl je anglicky nazýván jako chef‘s table. V některých restauracích a hotelech ve Francii bylo, a doufám že je ještě zvykem, že před zahájením provozu všichni kuchaři, společně s šéfkuchařem, zasednou ke stolu prostřenému bílým ubrusem a společně obědvají.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/chefs_table?usp=sharing
Šéfkuchařův stůl, /chefs_table
Drůbeží garnitura Agnès Sorel
3. července 2005
irestaurace a servisiomáčka
Drůbeží garnitura Agnès Sorel
Agnès Sorel (1410–1450) byla milenka francouzského krále Karla VII. Měla významný vliv na krále a snažila o snížení bídy a mizérie v zemi. Je po ní pojmenována garnitura (soubor jídel a doplňků) pro drůbež a jateční masa.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/agnes_sorel?usp=sharing
Drůbeží garnitura Agnès Sorel, /agnes_sorel
Příběh restaurace Bakery
6. února 2007
irestaurace a servisihistorkaiAmerika
Příběh restaurace Bakery
Podle všech pouček o podnikání v pohostinství je jednou ze základních podmínek úspěšného provozování restaurace lokalita. Nicméně doslova učebnicovým příkladem, že atmosféra a ambiance je důležitější podmínkou při provozování restaurace než lokalita, byl můj velmi dobrý a milý přítel pan Louis Szathmary.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/bakery?usp=sharing
Příběh restaurace Bakery, /bakery
Barbecue
10. května 2009
irestaurace a servisigrilováníimasoiAmerikaiFrancie
Barbecue
Barbecue je vlastně grilování masa, které se potírá speciální omáčkou. Barbecue se dělí na suché brazilské barbecue a americké barbecue.
Barbecue, /bbq
Pracovní a firemní obědy
8. ledna 2010
irestaurace a servisimenuiobědyipodnikáníigrazingijídelní lístek
Pracovní a firemní obědy
V Česku byla v době socialismu pracovním obědům (anglicky business lunch) věnována mimořádná pozornost, protože tehdy bylo jídlo a pití hlavním předmětem.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/pracovni_obedy?usp=sharing
Pracovní a firemní obědy, /pracovni_obedy