Michael Klíma na témaipřípadová studie5. října 2006

Neznalost a ignorance

Vložil jsem tento příspěvek do oddělení případové studie, ale je to spíše konstatování smutné skutečnosti. S neznalostí a ignorantstvím se setkáte po celém světě a Česká a Slovenská republika nejsou výjimkou.

  • i
  • i
  • i
  • ihttps://www.hostovka.cz/neznalost_a_ignorance?usp=sharing

Já vím, že to není něco čím bych se měl chlubit, ale od roku 1990 do 1995, v době té velké euforie, jsem byl v Evropě v zastoupení americké firmy Blodgett, a v té době jsem měl takového koníčka sledovat v České a Slovenské republice, kolik, a za jak dlouho některé ty nově otevřené restaurace zkrachují díky té naprosté neznalosti a ignorantství.

Byly sice, a ještě jsou, některé podniky které z různých důvodů přežily, ale ve většině případů můj odhad byl přesný téměř na den. Prostě ty sny o tom, že zavedením tržního hospodářství to v Česku a na Slovensku bude všechno jako v Americe, a že to bude moci každý "natrhat", se v mnoha případech nesplnily.

Od té doby zkrachovala ještě celá řada pohostinských podniků, i když ne vždy pro neschopnost jejich provozovatelů, ale podle mého odhadu to všechno není nic proti tomu co české a slovenské pohostinství čeká teď po vstupu do EU.

No, a podívejte se kolik restaurací a hotelů zavírá dens (2009). Asi si řeknete, že jsem zlý člověk, ale já se nestydím přiznat, že většině z nich to přeji. Ne nadarmo se říká: "Neskákej do hlubokého bazénu když neumíš plavat" a pokud anotak se stejně přesvěč, jestli je tam dost vody. Ve většině případů je to totiž jen daň z blbosti a trest za tu neznalost a ignoranci a za tu nehoráznou chucpu, což je nestoudná opovážlivost pouštět se do něčeho čemu člověk nerozumí.

Tito lidé, většinou namyšlení tupci a tak zvaní "nepřátelé pohostinství", si vlastně nic jiného nezaslouží, a myslím si, že se mnou musí souhlasit všichni ti poctiví hoteliéři a restauratéři kteří bohužel tím vším také trpí.

Dá se říci, že sleduji vývoj českého a slovenského pohostinství stejně, ne-li pozorněji, než někteří jeho provozovatelé, a na štěstí díky stránkám jako www.cestovní-ruch.cz a www.gastronews.cz do kterých mnozí z nich neuznávají za vhodné nahlédnout, mám písemné doklady o tom že jsem celou řadu těch morových ran předvídal a snažil se pomoci jejich prevencí, takže když se to tak vezme, tak se nedá říci že bych z toho co se s českým pohostinstvím dnes děje a bude dít, měl nějakou radost.

Považuji se za odborníka v pohostinství, ale jsem také samozvaným zástupcem té největší skupiny která se na pohostinství podílí a to jsou "hosté". Já jako host jezdím do České a Slovenské republiky relativně často a jsem přesvědčen, že ve srovnání s místními tak zvanými "odborníky" nebo "gastronomy", jsem v Česku a na Slovensku spal ve více dobrých a špatných hotelích a jedl ve více v dobrých a špatných restauracích než mnozí z nich, což mohu doložit účtenkami a hotelovými účty, takže vím o čem mluvím, ale pokud si myslíte, že mně můžete přetrumfnout, tak mi to neváhejte napsat já se spokojím s druhým místem.

Jak v Česku, tak i na Slovensku je dnes již několik "ukázkových" podniků které dělají svoji práci dobře, ale podle mého názoru je to trochu málo a trochu pozdě, takže až na malé výjimky, se o nějakém mezinárodním standardu českého a slovenského pohostinství jako celku, zatím nedá vůbec hovořit.

To typické "on si u nás nikdo nestěžuje" nebo "lidem to chutná", případně: "Podívejte se jak mi ta hospoda letí", nebude mít již dlouho platnost.

Já nejsem sice žádný Nostrodamus, ale nebojím se předpovídat, že čím více budou naši hosté cestovat po světě, spát v jiných typech hotelů než v těch českýc, a jíst jiná jídla než na jaká jsou zvyklí v Česku a na Slovensku, včetně těch deklarovaných jako "speciality", tak tím více si budou doufám stěžovat.

Proto asi nebude zbývat než aby si jak Čeští tak i Slovenští provozovatelé pohostinství konečně již přiznali, že něco dělají asi špatně a rozhlédli se po světě o okoukli jak to dělají jinde. Možná, že budou muset začít jezdit po světě ne v odborných delegacích (které většinou zlepšení nepřinesou), ale soukromě a navštěvovat hotely a restaurace pro střední klientelu a ne ty ohvězdičkované "Show-windows" do kterých ty oficiální delegace místní hotelové společnoati zvou.

Konečně by si i naši pedagogové měli uvědomit, že dalším navýšením počtu hotelových a odborných škol se to nevyřeší, protože to nechce kvantitu, ale kvalitu. Na jedné straně je celá řada obětavých instruktorů a učitelů, kteří si zaslouží uznání, ale na druhé straně je spousta diletantů kteří na těch mladých lidech dělají více škody než užitku. Já vím, že se hned někdo najde, kdo řekne, že nevím o čem mluvím, ale naštěstí stejně jako já mohou číst ty naivní až hloupé otázky které těm studentům dávají tito "čitelé" při závěrečných zkouškách se kterými si ti studenti samozřejmě nevědí rady, a hledají odpovědi všeude kde mohou, tudíž i na stránkách www.gastronews.cz, na kterých, jak se můžete přesvědčit jim nikdo ještě nidky neodpověděl.

Také by to asi potřebovalo revisi těch archaických učebních osnov které podle mého názoru nevychází ze základní jednoduché poučky odborných škol, učit studenty jen to co budou moci uplatnit v běžné praxi - nic méně, nic více.

Chce to také prověřit, jestli někteří současní instruktoři, učitelé či profesoři, jak si v některých případech nechají říkat, mají vůbec nějaké pedagogické schopnosti a o odborných znalostech ani nemluvě. Já jsem to po té revoluci, po těch 40 letech toho gastronomického temna omlouval, ale dnes po více než dvaceti letech "svobody" žádné omluvy nenacházím. K tomu podle mého názoru není ale potřeba nic jiného, než vědět co dnešní průměrný host chce, ale já se obávám, že toto tvůrci těch odborných učebních osnov neberou v úvahu a nebo to nevědí.

Ale co bych se do toho míchal já. Doufejme spíše, že teď díky Hostovce její studenti toho budou vědět o pohostinství více než ti někteří kteří ho provozují, že budou vědět co jim za jejich peníze patří a že to budou v našich pohostinských podnicích vyžadovat.

Doufejme také že konečně i rodiče těch studentů kteří dnes ztrácí čas a utrácí peníze jen za tituly nebo bezcenná vysvědčení svých dětí si uvědomí, že k tomu aby se jejich děti v životě uživily budou potřebovat hlavně ten know how a proto si budou muset velmi dobře uvážit na kterou školu své dítě dají.

Příbuzné články

No Problem
16. června 2009
ipřípadová studie
No Problem
V konceptu STEAKGRILL® nemáme problémy ale úkoly. Žádný úkol není nesplnitelný musíme však vědět jak na něj, neboli že musíme mít potřebný know how, potřebnou sebedůvěru a potřebný drive. Nemohu o sobě říci, že bych neměl sebedůvěru, ale přesto jsem kdysi viděl problémy tam kde žádné vlastně nebyly.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/no_problem?usp=sharing
No Problem, /no_problem
Krátký a dlouhý týden 2
9. září 2007
ipřípadová studie
Krátký a dlouhý týden 2
Již jsem si myslel, že se na ten můj přípěvek nikdo neozve a pokud ano, tak jenom někdo kdo by mi řekl, že nemám pravdu.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kratky_a_dlouhy_tyden_2?usp=sharing
Krátký a dlouhý týden 2, /kratky_a_dlouhy_tyden_2
Zlepšení úrovně pohostinství
17. srpna 2007
ipřípadová studie
Zlepšení úrovně pohostinství
Na stránkách http://labuznik.com jsem si v sekci MIMO MÍSU přečetl velice zajímavý příspěvek PONĚKUD ZAJÍMAVÝ DOTAZ öd glema, což nejspíše není jméno, protože je to psáno malým písmenem, který je ale svým způsobem velice zajímavý a proto vám ho tady přidávám v plném znění včetně několika reakcí které nejsou v nějakém logickém sledu, ale které přesto jsou také velice zajímavé protože jak to vypadá tak teď se konečně to české pohostisntví zlepší.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/uroven_pohostinstvi?usp=sharing
Zlepšení úrovně pohostinství, /uroven_pohostinstvi
Neznalost a ignorance
5. října 2006
ipřípadová studie
Neznalost a ignorance
Vložil jsem tento příspěvek do oddělení případové studie, ale je to spíše konstatování smutné skutečnosti. S neznalostí a ignorantstvím se setkáte po celém světě a Česká a Slovenská republika nejsou výjimkou.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/neznalost_a_ignorance?usp=sharing
Neznalost a ignorance, /neznalost_a_ignorance
Základní povinnosti obsluhy
22. srpna 2006
ipřípadová studie
Základní povinnosti obsluhy
Pracuji v současné době na podnikovém manuálu pro jednu restauraci v Česku. V daném okamžiku pracuji na základních povinnostech obsluhy a napadlo mně že stať kterou jsem právě dokončil by mohla zajímat i studenty Hostovky protože by se z ní také poučili a proto vám tuto část přikládám.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/povinnosti_obsluhy?usp=sharing
Základní povinnosti obsluhy, /povinnosti_obsluhy
Krátký a dlouhý týden
18. června 2006
ipřípadová studie
Krátký a dlouhý týden
Hostovka jak název napovídá je v zásadě určena hostům nebo těm kteří se sofistikovanými hosty chtějí stát. Při této snaze se ale nevyhneme nutnosti porozumět tomu jak některé věci v tom našem pohostinství fungují.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kratky_a_dlouhy_tyden?usp=sharing
Krátký a dlouhý týden, /kratky_a_dlouhy_tyden
Dědečkova hospoda
1. února 2006
ipřípadová studie
Dědečkova hospoda
Můj dědeček, který měl za prvé republiky hospodu na vesnici, nevěděl nic o marketingu a o kalkulaci cen. Ceny dělal takové, aby jeho hosté si je mohli dovolit, a snažil se jim dát co jim patřilo. Dědeček neměl sice hotelovku, ale měl zdravý selský rozum a tak si myslím, že tu hospodu vedl dobře.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/dedeckova_hospoda?usp=sharing
Dědečkova hospoda, /dedeckova_hospoda
Convenience
7. listopadu 2005
ipřípadová studie
Convenience
Již jsem se setkal i s tím, že si lidé stěžují jednak na všechny ty "fast food", neboli na restaurace rychlého občerstvení a dokonce i s tím že si stěžovali na všechny ty konventní potraviny a jídla se kterými se dnes již všude setkáváme. Mnozí vzpomínají na zlaté časy kdy se všechno dělalo od píky, anglicky "from the scratch". Pokud se ale týká studentů hostovky, tak se jim pokusím výhody a nevýhody těchto potravin a jídel popsat.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/convenience?usp=sharing
Convenience, /convenience
Usměvavé americké servírky
16. listopadu 2005
ipřípadová studieiAmerikaigastronomie
Usměvavé americké servírky
Krátce po sametové revoluci jsem v Evropě pracoval v zastoupení americké firmy Blodgett. Vozil jsem do Ameriky na několikadenní školení skupiny techniků z post-komunistických zemí, kteří měli servisovat naše zařízení. Pro všechny tyto techniky (partnery) to bylo zároveň první seznámení s Amerikou a s americkým pohostinstvím.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/americke_servirky?usp=sharing
Usměvavé americké servírky, /americke_servirky
Co se zaměstnanci, kteří kradou?
3. dubna 2008
ico-kdy-kdeipřípadová studie
Co se zaměstnanci, kteří kradou?
Jednou mi nepřišel do práce barman. Barmanství už mi tak nejde, a tak jsem zavolal kolegu, jestli by neměl někoho k dispozici. Řekl mi, že má k dispozici Jima, který je vynikající barman. Upozornil mě ale, že Jim občas něco ukradne z kasy, rád se napije, kouří podnikové cigarety, a že je navíc homosexuál.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kradeze_v_kuchyni?usp=sharing
Co se zaměstnanci, kteří kradou?, /kradeze_v_kuchyni
Příběh hoteliéra Ellswortha M. Statlera
4. listopadu 2005
ikdo-kdy-kdeipřípadová studie
Příběh hoteliéra Ellswortha M. Statlera
Ellsworth Statler je mnohými považován za největšího hoteliéra všech dob. Ze 13letého hotelového poslíčka se bez jakéhokoliv základního natožpak odborného vzdělání stal osobností amerického hotelového průmyslu a multimilionářem.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/ellsworth_statler?usp=sharing
Příběh hoteliéra Ellswortha M. Statlera, /ellsworth_statler
Oplachování prstů po jídle
25. července 2009
ico-kdy-kdeipřípadová studieiAmerika
Oplachování prstů po jídle
Fingerbowl je malá nádoba naplněná vodou (někdy i s kouskem citrónu), ve které si hosté oplachují prsty. Jde o jeden z odborných výrazů, který byl kdysi v pohostinství tak běžný, že se ho nikdo ani nesnažil přeložit do češtiny.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/fingerbowl?usp=sharing
Oplachování prstů po jídle, /fingerbowl
Restaurace zvaná diner
4. října 2007
ikoho se to týkáipřípadová studieiAmerika
Restaurace zvaná diner
Diner byly prefabrikované restaurace populární po celé Severní Americe a dokonce i v Kanadě. Restaurace byly sestaveny v dílně, a pak převezeny na zvolené místo.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/diner?usp=sharing
Restaurace zvaná diner, /diner
Ne až tak čínské koláčky štěstí
23. února 2008
igastronomieipřípadová studieiAmerikaičínská restaurace
Ne až tak čínské koláčky štěstí
Koláčky štěstí (anglicky fortune cookies) jsou křehké, duté pečivo vyrobené z mouky, cukru, másla, mléka a vanilky. Jsou v nich zapečené malé papírky s „čínskými moudrostmi“, předpověďmi a někdy i se šťastnými čísly.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/kolacky_stesti?usp=sharing
Ne až tak čínské koláčky štěstí, /kolacky_stesti
Catering
22. května 2007
igastronomieipřípadová studieibanketicatering
Catering
Podle českých slovníků znamená anglické cater nakupovat, obstarávat potraviny, postarat se o jídlo nebo zábavu, uspokojovat, ukájet, hovět. Catering a banket tedy znamená pořádat banket.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/catering?usp=sharing
Catering, /catering
Dětské jídelní lístky
12. května 2006
ijídla a jídelní lístkyidětiipřípadová studie
Dětské jídelní lístky
Nepodceňujte inteligenci dětí. Některé děti, jako například moje vnoučata, chodí do restaurací možná častěji než někteří zaměstnanci v pohostinství. Byli byste překvapeni, jaké mají gastronomické znalosti.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/detske_listky?usp=sharing
Dětské jídelní lístky, /detske_listky
Psychlogie chutí a co jí lidé v zahraničí
14. července 2006
ietnické kuchyněichutěihistorkaipřípadová studieipsychologie
Psychlogie chutí a co jí lidé v zahraničí
Jídlo (strava) je z velké míry otázkou návyku a tradic založených na surovinových možnostech a na technické vyspělosti daného národa či etnické skupiny. Jídlo dříve nemělo vůbec nic společného s chutěmi a preferencemi. Ty přišly až později a začaly být omezovány a regulovány náboženskými přikázáními či zdravotními předpisy.
  • Přečíst
  • i
  • i
  • i https://www.hostovka.cz/co_chutna_cizincum?usp=sharing
Psychlogie chutí a co jí lidé v zahraničí, /co_chutna_cizincum